Skip to main content
  • 11 augustus 2010

Hans Worst, uw bankwerker

JoopFinland

'n Goeie bankemployé is de vleesgeworden arrogantie. Uit alles aan hem of haar moet duidelijk worden dat de klant diens geld mág storten, de dresscode is Afstand. Het laatste dat een goeie bankbediende doet wanneer de klant huilend aan de balie staat, is piëteit vertonen. En het allerlaatste dat 'ie doet wanneer de klant roodgloeiend aan de telefoon hangt, is zelf kwaad worden.  De bankmedewerkerster die op zijn taak berekend is, vreet nog liever zijn manchetknopen of haar naaldhakken op dan dat er een onvertogen woord uit zijn of haar mond komt. Ik weet niet of de bankencrisis er mee van doen heeft maar de voormalige Fortisbank is gaan lijken op de taxistandplaats.

Ik heb er een kleine rekening die ik hier in Finland af en toe aanspreek en dat moet gebeuren middels een pinpas. Die bleek verlopen en ik kwam overeen dat ze een nieuwe zouden sturen met de post. Mij werd gevraagd een kopie van mijn paspoort en een handtekening te mailen:
- U krijgt van mij binnen een paar minuten die mail en ik verwacht zo snel mogelijk een bevestiging van ontvangst.
- Jajaja, ik stuur een antwoord.
- Naar welk adres stuur ik die mail?
- O, dan moet ik even kijken hoor... Met die fusie is dat allemaal veranderd... Ehm, die mail gaat naar hans punt worst apestaartje abnamro punt com of was het nou net, neen, het is com, geloof ik...

Ik wachtte tevergeefs op een bevestiging maar kreeg integendeel bericht van Mailer Daemon dat mijn bericht niet afgeleverd kon worden. Ik nog eens proberen met punt net ipv punt com maar ook dat hielp niet. Bellen naar de bank. De klant krijgt ondanks de fusie nog steeds Fortisbank Nederland aan de lijn, en na zes of zeven menukeuzes nog steeds geen medewerkerster van vlees en bloed. Het duurde een volle week voordat ik Hans Worst weer te pakken had. Hij haspelde opnieuw een emailadres in de telefoon en gaf me als bonus het telefoonnummer van zijn eigen kantoor, opdat ik hem sneller -en gratis- zou kunnen bereiken. Deze keer werkte het adres en hij antwoordde dat hij pas en toebehoren op de post had gezet.

Post kwam er. Bijna elke dag.
- De pincode voor Uw nieuwe pas is verzonden. Neem contact op in geval U deze niet binnen een week na ontvangst van dit bericht in Uw bezit heeft (26 juli)
- Uw pas met nummer 123 is geblokkeerd. De blokkering van de pas met nummer 123 is opgeheven (28 juli)
- Bevestiging nieuwe adresgegevens (30 juli, maar deze brief was helaas opgestuurd naar een oud adres van twee jaar terug)
- Uw nieuwe pas met nummer 123 ligt voor U klaar op het bureau in Amsterdam. Neemt U bij afhalen een geldig legitimatiebewijs mee (2 augustus)

Ik mailde hem daarop dat er in twee weken niets anders was gebeurd dan het online tentoon stellen van mijn paspoortgegevens en dat ik tot 15 augustus zou wachten met het bellen naar zijn directe chef. Tot mijn verbazing handelde Worst de zaak niet discreet af maar schreef hij me gisterochtend terug: "Ten eerste wil ik even kwijt dat ik vind het heel jammer dat u op deze manier met mij communiseerd. Als ik met u heb afgesproken en aan u heb bevestigd dat ik uw adres heb gewijzigd een nieuwe pas heb aangevraagd en ook heb medegedeeld dat de pincode naar uw (nieuwe) huisadres heb dan is dat ook zo!! Daarbij heeft u aan mij gevraagd om de pas ook naar het nieuwe huisadres te sturen, heb ik dat ook zo als afgesproken persoonlijk gedaan en wel op de 27 juli jl.
Dat u het nog niet heeft ontvangen is helaas niet aan mij te wijten maar waarschijnlijk aan de Finse posterijen!!!!" Leestekens en schrijffouten zijn van Worst.

Geweld tegen baliemedewerkersters neemt toe en dat is een ernstige zaak. Maar ik wist niet dat er aan de andere kant van de glaswand ook malloten met een kort lontje zitten. Bij het volgende bezoek aan een balie toch maar gas en knuppels mee? Ter zelfverdediging...?