Skip to main content
  • 28 juli 2008

Thomas van de Partij en Jan de Marketeer

Jo van der Spek

Wie nu lid wordt van de SP krijgt een horloge cadeau. Jan Marijnissen heeft er al vijf, wat de inhaligheid om er ook een te hebben alleen maar vergroot. Over niet al te lange tijd, zo vermoed ik, zullen politieke partijen elkaar beconcurreren op het niveau van consumptieartikelen. Lid worden van D’66 levert dan een mobiele telefoon op, en bij de VVD krijg je een zilveren houder voor het opbergen van creditcards. Dat is natuurlijk bij een eenjarig abonnement. Wie langer abonnee blijft van een partij kan uit duurdere cadeaus kiezen, zoals een spelcomputer in de kleuren roze of paars. Kortom, het wordt de kiesconsument lastig gemaakt. Welke gadget zal het dit jaar worden, en met welk abonnement?

Dat partijen cadeautjes uitdelen is (internationaal) geen nieuw verschijnsel. Het is meer dan het paaien van de kiezer; het is het reduceren van de kiezer tot consument. Maar het is nog meer dan dat. De SP deelt namelijk niet zomaar cadeautjes uit. Het horloge van de SP is geen willekeurig uurwerk, het betreft een waar Thonik Design, zo vertelt Jan Marijnissen. Vroeger was Thonik het onzichtbare bureautje dat reclamecampagnes en acties bedacht voor de SP. Ze waren de bedenker van onder andere de gepersonaliseerde virale filmpjes, waarin jij, ja jij, direct werd aangesproken door Jan Marijnissen. Maar maakte Thonik vroeger reclame voor de SP, nu maakt de SP dus ook reclame voor Thonik. Mooi, zo’n verstrengeling. Alleen is de schaal waarop nog wat klein.

Elders pakken ze het groter aan. Neem de Samajwadi Party ofwel de Socialistische Partij in India. De partij heeft ook een soort tegenpartij imago, met zijn aanhang onder leden van een lagere kaste in een van India’s armste deelstaten. Maar op de achtergrond wordt de partij geleid door de miljardair Anil Ambani. Met een vermogen van 42 miljard dollar neemt hij de zesde plaats in op de lijst van rijkste personen in de wereld. Wellicht stoot hij nu door tot een plaats bij de rijkste vijf. Sinds zijn partij afgelopen week deel is gaan uitmaken van India’s regeringscoalitie zijn de aandelen van zijn beursgenoteerde bedrijven sterk gestegen. En hij zal er alles aan doen om te zorgen dat het klimaat voor zijn bedrijven zal verbeteren in de komende periode.

Maar terug naar de SP en Thonik. Wie is nu eigenlijk wat in partij en reclamebureau? Het is Thomas Widdershoven van Thonik, zo lees ik, die de huidige identiteit van de SP heeft vormgegeven. En Jan Marijnissen van de SP, die werd genomineerd voor de verkiezing Marketeer van het Jaar 2007, een uitverkiezing georganiseerd door het Tijdschrift voor Marketing, Platform Innovatie in Marketing (PIM) en het Nederlands Instituut voor Marketing (Nima). Het is maar dat u het weet.