-
15 september 2006
Krokodillen!
Steve Irwin is dood. U weet wel, die archetypische Australiër die met blote handen krokodillen te lijf ging. Oud nieuws, inderdaad. Maar het deed me wel denken aan een andere Australische innovatie. Australië wordt namelijk al een paar jaar overspoeld door vluchtelingen en migranten. Wel duizenden. En dat kan het krap behuisde Australië natuurlijk nooit aan. Vol is vol. Daarom bedachten de Australische autoriteiten een originele manier om potentiële migranten af te schrikken: gruwelfilmpjes vol gulzig happende krokodillen werden de wereld rondgestuurd. De boodschap: probeer nou niet naar Australië te komen, want de kans dat je tussen de kaken van een hongerige krokodil wordt verslonden is aanzienlijk.
Het Australische idee heeft inmiddels school gemaakt in de Europese Unie. Informatiecampagnes worden gezien als het nieuwe tovermiddel om migranten af te schrikken. Lange tijd werd gedacht dat vooral deportaties de boodschap zouden overbrengen dat het geen zin had je illegaal naar Europa te bewegen. Maar die verduvelde migranten deden het bij terugkeer voorkomen alsof ze zélf hadden gekozen weer terug te gaan! Weg afschrikwekkende boodschap. Daarom gaat de Europese Unie nu investeren in mediacampagnes om migranten af te schrikken. Omdat de meeste migranten weinig vertrouwen hebben in officiële boodschappen van regeringsinstanties adviseert de Internationale Organisatie voor Migratie, die op een seminar Europese autoriteiten een spoedcursus 'hoe schrik ik een migrant af' gaven, om in zee te gaan met non-gouvernementele organisaties en de media.
De migratie/mediaspecialisten wisten nog veel meer. Mensen maken vrijwel nooit rationele keuzen gebaseerd op feiten. Daarom moet de boodschap dat je niet welkom bent in Europa, gekoppeld worden aan een ‘merk". Het ‘merk’ moet dan als het ware de boodschap brengen. Bijvoorbeeld een populaire zanger, acteur of andere bekende landgenoot zo gek krijgen om zijn gezicht en stem te lenen aan de boodschap "the only way is the legal way”. De mediaspecialisten hadden nog een waarheid te verkondigen over het werken met de officiële media: hoe goed journalisten zijn geinformeerd hangt vooral af van de bronnen waarover ze beschikken. Dus gééf ze die bronnen! Dat voorkomt dat ze zelf aan het speuren slaan.
Een creatief ideetje is om journalisten uit landen waar veel migranten vandaan komen gratis reizen aan te bieden naar Europa. Daar kunnen ze dan getuige zijn van opsporingsacties tegen illegale migratie, acties van de grenswachten en de slechte werk- en leefomstandigheden van illegalen. ‘Elk nieuwsartikel dat ze hierover thuis afdrukken helpt onze boodschap te versterken,’ aldus de mediaspecialisten van het IOM.
Voor Nederland moet zoiets niet moeilijk zijn. Nodig wat journalisten uit, leg ze in de watten en laat ze een toertje maken door Nederland. Laat ze een compilatie zien van de mooiste anti-buitenlandersstandpunten op het Binnenhof, neem ze mee naar de kassen in het Westland, en als toetje mogen ze de smeulende puinhopen van het cellencomplex op Schiphol bezichtigen, begeleidt door een rap van De Don en Rita Verdonk: The only way is the legal way.
Het kan echt wel hoor, die buitenlanders buiten de deur houden. Als je maar een beetje creatief bent.