-
28 december 2009
Stoeptegels
In het dagelijks leven werk ik in een betonfabriek. Hier maken we stoeptegels in alle soorten en maten. Hoewel, we. In de fabriek is een heftruckchauffeur en dat ben ik. Beetje zitten, beetje rondrijden, best overzichtelijk allemaal.
Tot twee jaar terug heb ik nog nooit zo goed over stoeptegels nagedacht, maar tot die tijd heb ik vrijwel alleen maar in de transport en logistiek gewerkt. Die achteloze en nonchalante visie op stoeptegels verandert snel als je een betonfabriek komt werken. Je hebt stoeptegels in verschillende afmetingen, facet, klein facet, vlakke tegel, openstructuur, kleurtje er door, gidslijn, een 'niet roken' of ‘niet parkeren" logo er op. Je kan het zo gek niet verzinnen of het bestaat.
Naast mooi, divers en praktisch zijn stoeptegels redelijk zwaar. Afgerond weegt een gewone stoeptegel één kilo per halve centimeter. De normale stoeptegel is 4.5 centimeter dik en weegt iets meer dan 9 kilo. Een dikkere stoeptegel is al gauw 8 centimeter dik en weegt 17 kilo. Zolang je er alleen maar overheen hoeft te lopen is het geen probleem. Al met de goedkoopste slippers of gympies loop, ren, hink-stap-spring je over een tegel heen alsof het niets voor stelt. Anders wordt het wanneer je stratenmaker bent. De hele dag tegels sjouwen en stoepen aanleggen, dat is andere kost dan heftruck rijden!
Het zal menigeen dan ook niet verbazen dat weinig stratenmakers gezond de pensioengerechtigde leeftijd halen. Onacceptabel natuurlijk vind niet alleen de overheid, ook de werkgevers vinden het onwenselijk. Wat heb je als werkgever nou in eenmaal aan mensen als je ze niet voor je kan laten werken? Ook de Arbo is zich er mee gaan bemoeien. Voortaan mogen stratenmakers niet meer te zwaar tillen en moeten anders gaan werken. De sector moet worden gemoderniseerd. Tegels moeten niet langer als pak worden aangeleverd, maar netjes op een pallet. Met behulp van een apparaat met zuignappen kan de straatmaker in no-time een stoepje leggen. Even aantrillen en klaar is Kees! Stratenmakers blijven gezond, werkgevers kunnen lekker winst maken en iedereen heeft een moei stoepje voor de deur. Als dat geen win-win-win situatie is? Maar ja, die pallets met stoeptegels, waar komen die nou vandaan?
Iedere dag werken bij ons in de fabriek twee Polen. Van ’s morgens vroeg tot eind van de middag staan zij te stapelen. In de gemiddelde betonfabriek komen de stoeptegels nog steeds in pakken van de band. Dankzij de Polen veranderen deze pakken langzaam in pallets, waar de tegels keurig in verband opgestapeld liggen. Mooi handzaam voor de stratenmakers. Arbo blij, werkgevers blij. Ja, een echte win-win-win situatie.