-
30 augustus 2007
Altijd zichtbaar
Privacy? Daar doen we niet meer aan. U kent ongetwijfeld de politieke dooddoeners waarmee vooral politici en sommige politiechefs beargumenteren dat het met de privacy wel wat minder kan. De dreiging van het internationale terrorisme. U heeft toch niets te verbergen. Privacy als de schuilplaats van het kwaad. De burger is losgeslagen en moet weer gecontroleerd in zijn hok terug. Kindermishandeling.
Maar de notie van privacy wordt met eenzelfde enthousiasme ten grave gedragen door de burger zelf. Vooral de sociale netwerken die op internet ontstaan, laten een grote zucht zien om zélf overal zichtbaar en lokaliseerbaar te zijn. Neem Hyves. Vriendenkringen gooien voor iedereen en alles zichtbaar hun hele hebben en houwen op de digitale straat. De volgende stap wordt gezet met Twitter. Twitter is een hulpmiddel om op elk moment van de dag te laten weten wat je doet, waar en met wie. Een stroom aan korte berichtjes laat de volgers weten wat iemand doet, denkt, leest, droomt en zich voorneemt. Zo zijn er ruim 2200 'volgelingen' die de hele dag bijhouden wat Steve Jobs, de topman van Apple, zoal de hele dag uitspookt. Hartstikke interessant.
Bliin is de nieuwste loot aan de stam van zelfopenbaring. Bliin koppelt mensen aan elkaar via de gps-locatie van hun mobiele telefoon. Als je via Bliin ‘live" gaat, verschijn je voor de bezoekers van de website van Bliin als groen stipje op de kaarten van Google Maps. Je groene stipje is gekoppeld aan een zelfaangemaakt profiel. De wereld ziet niet alleen waar je bent, de wereld kan ook zien wat je doet. Een foto nemen met je mobieltje, uploaden, en de foto verschijnt bij het groene stipje. Reuze leuk allemaal.
Tijdens een congres enige tijd geleden in Amerika, waarop fabrikanten allerlei mogelijke toekomstige technologische consumentendingetjes presenteerden om de reactie van het publiek te peilen, bleek één toepassing veruit favoriet: een klein beeldscherm voor in de huiskamer of de keuken, waarop te zien is waar alle familieleden buitenshuis uithangen. Ook heel fijn.
Het verlangen om als transparante mens door het leven te gaan, lijkt niet te stoppen en alleen maar aan populariteit te winnen. Over de keerzijdes hebben we het niet, of willen we het niet hebben. Werkgevers die sollicitanten uitgebreid googelen en bijvoorbeeld via Hyves allerlei intieme informatie achterhalen? Ach, wat maakt het uit. Opsporingsinstanties die dankzij nieuwe bevoegdheden vrijelijk in al deze gegevens mogen neuzen? Tsja. Verzekeringspremies koppelen aan leefstijl, waarvoor allerlei materiaal zoals bonuskaarten en digitale zelf tentoongespreide informatie reuze handig is? Nou ja, zo’n vaart zal het wel niet lopen.
Een volk krijgt de regering die het verdient. Een volk krijgt ook de privacy die het verdient. Anno 2007 is dat niet veel meer.