Skip to main content
  • 26 maart 2008

Van je vrienden moet je het hebben

Dennis Rodie

Op internet is het belangrijk om je gezicht te laten zien. Een site als Facebook heeft 64 miljoen actieve leden, die hun interesses delen met andere leden. De privé gegevens worden ook gedeeld met de industrie, die graag betaalt voor persoonlijk gerichte reclame. Facebook gebruikt daarvoor zelfs andere internet bronnen, zoals bijvoorbeeld blogs, instant messaging services en andere facebook leden om je profiel te complementeren. Tot 29 februari 2008 kon men alleen zijn account deactiveren, niet verwijderen, zodat Facebook rustig door kon gaan met zijn marketing.

Facebook’s waarde wordt geschat op 15 miljard dollar maar wat produceert Facebook eigenlijk? Niets. Facebook leunt rustig achterover en exploiteert vriendschappen tussen mensen door ze als consumenten te verkopen aan Coca Cola, Sony Pictures of welke industrie dan ook. Zelf noemen ze dat: “to try to help people share information with their friends about things they do on the web”. Sharing is Newspeak voor adverteren en de Facebookleden vinden het allemaal wel goed. Je gezicht laten zien is het belangrijkste en je internet status is verbonden met het aantal virtuele vrienden.

De Facebook directie bestaat uit 3 personen: oprichter Mark Zuckerberg, Jim Breyer en Peter Thiel. Thiel is de grote financier en onder andere lid van TheVanguard.org, een neoconservatieve lobby groep. Rod Martin, de oprichter van TheVanguard.org vermeldt op de site: “TheVanguard.org is about a renewed, improved conservative movement, one that leverages all the technological advantages leftists have mastered to elect a principled President and Congress. Together, we'll use the internet to teach MoveOn, Hillary and the left-wing media some lessons they never imagined.”

En als Facebook te langzaam voor je is, probeer Twitter, waar mensen de hele dag one-liners SMSen om hun vrienden te vertellen wat er in hun koelkast ligt, in welke winkel ze staan te graaien, of op welk hip feestje ze dronken worden.

En dan is de volgende stap Microsoft’s lifelogging: een webcam (de sensecam) op je borst die elke minuut een foto maakt en meteen op de computer zet. Eén deelnemer heeft inmiddels al 1 miljoen foto’s opgeslagen. De GPS volgt elke stap en je vrienden kunnen op Internet meteen zien waar je bent en waar je bent geweest. Het neemt elk gesprek op dat je voert met jezelf of met anderen, en als je geheugen je in de steek laat, je dat weer terug kan vinden op de computer. Ook is Microsoft van plan om de sensecam te koppelen aan RFID, zodat je je producten thuis of op je werk snel kan terugvinden.

Tijd om met vrienden om te gaan is er niet meer bij in de toekomst, maar je kan ze tenminste op de hoogte houden van je spannende bestaan.