-
25 november 2006
Niets verkopen
Op 25 november (en 24 november in de VS) was het internationale Buy Nothing Day, oftewel Koop Niets Dag. Dan zie je die gekke activisten de consumenten lastig vallen en wordt er op veel internet forums paniekerig op ze gescholden. De consument val je niet lastig, zeker niet als deze een winkelcentrum binnen loopt. De consument val je alleen lastig als je iets wilt verkopen. De bedoeling van die dag is echter mensen bewust te maken dat men minder moet kopen zodat we minder gaan vervuilen. Voor de koopverslaafden is het geen zwarte dag. De dag heet niet: Koop Niets VANDAAG. Je mag de bakkerij naar binnen om je brood te kopen. Maar wat eigenlijk beter zou zijn is een Verkoop Niets Dag. Want niets kopen wordt al zoveel gedaan. Dat niets wordt dan wel vaak in een mooie verpakking gebracht en van een ander kleurtje voorzien.
Verkopen gaat namelijk niet meer om het vervullen van een behoefte. Verkopen gaat om zoveel mogelijk geld te verdienen. Dus ontdekte iemand ooit dat als je een vrouwenlichaam retoucheert, de borsten wat groter en ronder maakt, de huid gladder en strakker, dat je tijdschrift beter verkoopt. Als je dan zo’n vrouwenlichaam op de omslag zet, dan verkoopt je tijdschrift nog meer. Sterker nog, als je zo’n vrouwenlichaam bij een ander produkt zet, een auto, een stuk zeep, of een kleurentelevisie, dan verkoop je er vanzelf nog meer. Als je zulke vrouwenlichamen in videoclips laat zien, dan stijgt je CD verkoop. Als je een akterend vrouwenlichaam in een film of op televisie een produkt ziet oppakken, dan stijgt de verkoop van dat produkt meteen, zomaar. Veel bedrijven gaan dan ook tot uitersten om hun produkt met een beroemdheid te plaatsen. Je kan dan wel niet vrouwenlichamen op film retoucheren, maar dat doen die vrouwen zelf wel. Ze hebben een borstvergroting, een bruine glimmende huid zonder rimpels en een gecorrigeerde neus. Ze dragen een BH die hun borsten krampachtig omhoog drukken, staan op schoenen die klemmen en die de spieren in hun benen doen aanspannen.
Maar wat wordt er eigenlijk verkocht? Waarom is het vrouwenlichaam een commercieel waardeobjekt geworden?