-
08 februari 2010
Het file-gezeik
Ik sta zelden in de file. Waarom zou ik. Ik werk pakweg vijf minuten fietsen van m’n werk vandaan en voor het overige pak ik de trein, de tram of de benenwagen. Ik heb dus ook geen auto. Waarom zou ik? En waarom zou ik me dus druk maken over het file-probleem? Dat is toch vooral een probleem voor mensen die het nodig vinden één of twee uur autorijden van hun werk te gaan wonen. Domme mensen dus. Maar de file schijnt een groot probleem te zijn.
Het is altijd wel leuk om het huidige fileprobleem te wijten aan de linkse PvdA’er Joop den Uijl die in de jaren zestig van mening was dat iedere arbeider recht had op een auto, om vervolgens eind 1973 de autoloze zondagen te verordenen. Maar feit is wel dat de auto mede dankzij de gestegen welvaart nummer één staat op het lijstje van de zaken die we persé willen hebben. De Heilge Koe als het ultieme vrijheidssymbool. Een vrijheidssymbool waar de overheid jaarlijks miljarden voor neer mag tellen om het land te asfalteren. En de spreekbuis van de autolobby is met voorsprong de Telegraaf en dat dan vaak hand in hand met de VVD. De Telegraaf voert ook nu alweer maanden keihard campagne op het file-thema tegen de linkse-anti-auto-lobby, zoals recent onder het motto “laat Nederland weer rijden” tegen de kilometerheffing. Onder druk waarvan minister Eurlings vervolgens meende te moeten melden dat hij het invoeren van de kilometerheffing zou laten afhangen van de ANWB-enquête. Politiek op basis van de stem van een paar honderdduizend ANWB-leden dus. Zo gaat dat in fileland. Leve de autorijder.
Maar als we de ‘schuld’ van het verstopte wegennet nog even bij Joop te laten liggen, is het vervolgens nogal verrassend om de oud-staatsecretaris van Verkeer in notabene het kabinet-Den Uyl , Michel van Hulten, onlangs fijntjes te zien voorrekenen wat het fileprobleem nou feitelijk inhoudt. Van Hulten becijferde onlangs in de NRC dat er op topdagen met 500 km file ongeveer 75.000 auto’s in die files staan. En als je dan berekent dat een kilometer file 100 auto’s bevat, en zegt van Hulten, en dat zo’n file zich op een topdag drie keer ververst, dan kom je op totaal zo’n 225.000 auto’s, waarin dan weer gemiddeld twee mensen zitten (wat mij persoonlijk overigens nogal ruim lijkt), en dan zouden er pakweg 350.000 mensen op een top-filedag gemiddeld ongeveer een kwartier in een file zitten. Waar hebben we het dus over?
Ik vond het een nogal opmerkelijke rekensom die ik de Telegraaf en de VVD nog niet heb zien maken, maar ja als je steeds meer asfalt wilt dan is het natuurlijk interessanter om te beweren dat we met z’n allen dagelijks uren in files doorbrengen en dat dat miljarden kost.
Laat ik er ter aanvulling wel bij zeggen dat Van Hulten helemaal geen voorstander is van het rekeningrijden want volgens van Hulten is het de ‘kleine man’ die de kilometerheffing betaalt en “dat tast het maatschappelijk belang van mobiliteit aan” waarmee we dus inderdaad weer terug zijn bij Joop. Van Hulten vind dertig jaar later kennelijk nog steeds dat iedereen de auto in moet.
Het fileprobleem is dus helemaal geen probleem, maar een maar doorgaande media (lees met name de Telegraaf) en politieke hype, waarbij pleidooien voor een beter openbaar vervoer voortdurend ondersneeuwen: “Nachtmerrie op snelwegen dreigt”, “Nederlandse weggebruikers moeten vanaf januari 2010 rekening houden met extreem veel fileleed en een ongekende verkeerschaos”, “Snel meer asfalt”, Dat soort koppen. De ‘zwijgende meerderheid’ in Nederland, die elke dag zoveel tijd in de file doorbrengt, omdat ze veelal lekker ver van hun werk willen wonen, krijgt in De Telegraaf een stem en daar achteraan loopt hijgend de machtige autolobby die de Telegraafhype dankbaar gebruikt om ook hun eigen verhaal uit te venten: Ásfalt moet er komen, veel asfalt. Te beginnen met de A1, A2, A4, A9, A12, A15 en A16. Dat dat een aantal miljarden gaat kosten, is natuurlijk geen punt, want de files kosten Nederland per jaar een veelvoud van dit bedrag. En in de komende 15 jaar zal het wegverkeer nog met 50% toenemen, zodat Nederland ongetwijfeld dan helemaal dichtgeslibd raakt.
Ik word er zo moe van: dat file-gezeik.