• 09 oktober 2009
    Kraak- en woonbeweging

Over formulieren, diensten en hufters II

Harry Zevenbergen

´Goedemorgen u spreekt met STEDIN B.V. waarmee kan ik u van dienst zijn?.'

´Mijn moeder is vorige week naar Den Haag verhuisd en heeft reeds een aansluiting bij een energiemaatschappij. Tot mijn verbazing vond ik bij aankomst een aantal brieven van uw bedrijf in de brievenbus.´

´Ja dat kan, wat is uw vraag?´

´Mijn vraag is meer een opmerking. In uw brief geeft u aan het electriciteitsnet te beheren. En dat mijn moeder als bewoner zich moet aanmelden bij een leverancier van energie.´

´Dat klopt, maar wat is uw vraag?´

´In dezelfde brief geeft u ook aan dat mijn moeder de aanmelding binnen 10 dagen na 17 juli moet doen. Dat anders alles wordt afgesloten en dat de kosten van het opnieuw aansluiten kunnen oplopen tot €654,50, per aansluiting. Dus voor gas en electriciteit samen is dat max. €1309,-.´  

´Dat is juist, maar ik hoor nog steeds geen vraag.`

´Het feit wil dat mijn moeder pas op 14 augustus een contract tekende en niet eerder dan 4 september het huis betrok. Gelukkig had u uw dreigement, dat overigens nogmaals werd herhaald op 3 augustus, nog niet uitgevoerd. Mijn probleem met deze brieven is dat de nieuwe bewoners zoals in dit geval mijn moeder van een huis niet netjes welkom worden geheten, maar zelfs worden ontvangen met een dreigbrief. Waarom is dat?´

`Het is eigenlijk aan de eigenaar gericht…`

´Dat is dan vreemd er staat beste bewoner boven en daarna is het gelijk over met de vriendelijkheden.´

´U moet begrijpen dat wij wel een aansluiting maar geen bewoner hadden op dat adres en er zeker van wilden niet zijn dat niemand gratis energie gebruikte.´

´Ik wil het begrijpen maar doe dat niet, want begrijp absoluut niet waarom een nieuwe bewoner begroet moet worden met een dreigement. Het is nogal hufterig.´

´Als u nog een vraag heeft.´

´Meer een verzoek. Zou er voor willen zorgen dat STEDIN BV stopt met het nodeloos sturen van deze brieven en in het vervolg wat meer beleefdheid zal betrachten.´

´U snapt dat ik daar als eenvoudige medewerker geen invloed op kan uitoefenen en als u geen dringende vraag meer hebt ga ik dit gesprek beeindigen.´

´Ja ik heb een vraag. Waar kan ik met deze klacht terecht en zeg niet de klachtenafdeling waar ik dan weer één van uw telefooncollega´s aan de lijn krijg.´

´U kunt een brief schrijven naar het adres dat uw rechts bovenaan de brief vindt.´

´Als u het niet erg vindt wordt het een column.´

´Is dat een vraag?´