Achttien minuten, LOL

vrijdag, 1 april 2011

Als ik zo de kranten lees en het nieuws zie, dan denk ik dat we het hele jaar voor de gek worden gehouden. We zouden de eerste April moeten veranderen in een dag dat we eens een keer niet voor de gek worden gehouden. Ik zou dan graag bij het journaal willen zien en horen dat vierhonderd Amerikanen meer geld hebben dan de helft van de Amerikaanse bevolking. Wat betekent dan nog dat gezeur over de economie, waar we iedere dag over moeten horen? Over wiens economie hebben ze het eigenlijk? Als hun economie slecht gaat, dan betekent dat er minder mensen hun producten kopen. En om ons eraan te helpen herinneren dat het kopen van dingen het belangrijkste in je leven is, worden we daar de hele tijd over lastig gevallen. Stel je voor dat je gaat beseffen dat 95 procent van alles wat je koopt je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Dat bijna alles wordt verkocht door de illusie te creëren dat je het nodig hebt om gelukkig te worden en als je het niet koopt ongelukkig zal zijn. En wie wil er tegenwoordig nog ongelukkig zijn, dat is zo ouderwets!
 
Om gelukkig te zijn moet je nu ook veel vrienden hebben. Een recente studie in Amerika waar 1605 vrouwen van 18-34 jaar werden geïnterviewd, beweerde één derde deel meteen in te loggen op Facebook nadat ze ’s morgens wakker werden, zelfs voordat ze naar de wc gingen. 57 procent zei dat ze meer online chatten dan dat ze in het echte leven met echte mensen praten.
 
Niets gaat tegenwoordig meer zonder reclame. Zelfs als je tijd neemt om met een vriend te schrijven, via Facebook bijvoorbeeld, dan gaat dat niet zonder persoonlijke reclame. En het moet kort zijn, want niemand kan zich nog lang concentreren. Ik schreef onlangs een ouderwetse email naar een vriendin, die me prompt via Facebook liet weten of ik op m’n achterhoofd was gevallen om zo’n lange email te schrijven, daar had ze geen tijd voor. Ik las m’n email rustig na en na achttien minuten was ik klaar. Ik had blijkbaar de pijngrens overtreden want met haar tweehonderd Facebook vrienden heb je nergens geen tijd meer voor dan alleen nog maar je eigen interesses te promoten. Je bent dan je eigen advertentie geworden. En daarmee is de droom van de industrie een realiteit geworden. LOL! (De Oxford English Dictionary heeft de woorden LOL en OMG sinds 21 maart in hun online woordenboek opgenomen.) 

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.

Filtered HTML

  • Toegelaten HTML-tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type='1 A I'> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id='jump-*'> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.